Ketchup

Efter jobbet idag åkte jag och handlade. När jag sedan kom tillbaka från shoppingen och skulle lasta in maten i kylskåpet hände något som inte skulle hända. Ketchupflaskan som stod i dörren ramlade ut. Och sprack. Splash! Jag hade ketchup precis överallt... Och flaskan var inte ens påbörjad. BRAVO!

Det har varit en seg dag idag även om jag har ridit bra och fått nästan samtliga hästar fina. Stämningen i stallet suger nämligen för tillfället och jag känner mig som en hök som hela tiden måste kontrollera vad hästskötarna gör. Och ändå gör de konstant fel. Jag blir TOKIG! Ett exempel; Samarand får inte lämnas ensam i skötselspiltorna, det vet ALLA. Han blir nämligen väldigt orolig och stressar upp sig. Anna, som gjorde i ordning honom åt mig, visste det och bad därför K stå hos Samarand tills jag kom tillbaka eftersom hon slutade då. K gjorde som hon sa, men då kom A och började skälla på Anna eftersom hon bett K stå hos Samarand. Anledningen var att alla hästarna inte var utsläppta än och att A ville att K skulle göra det. Därför sa A att hon själv skulle stanna hos Samarand medan K släppte ut de sista. Detta berättade Anna för mig innan hon gick. När jag kom tillbaka till stallet 10-15 min senare stod Samarand själv (väldigt orolig) och A syntes inte till.. Sånt gör mig vansinnig!

Igår hade A och R skrivit på tavlan att de longerat två av Evas fyraåringar, vilket jag visste att de inte hade gjort (jag är ju där hela dagarna). Jag frågade dem till och med om jag skulle longera dem, och då sa de Ja. Då hade redan skrivit på tavlan att det var gjort, och de var på väg hem. Med andra ord hade de bara tänkt strunta i det. Nu longerade jag dem istället, men hade jag inte varit uppmärksam så hade de inte kommit ut från sina boxar mer igår. Jag berättade alltihop för chefen, som självklart inte blev särskilt glad. Idag försökte A komma på diverse ursäkter (jag hör och förstår mer än vad hon tror när hon pratar med andra...), men det slutade med att hon bara sa att hon hade råkat bocka av dem av misstag. Yeah right, alla i stallet säger att det hänt många gånger förut... Hur ska jag nu kunna veta att mina hästar blir longerade eller får lösgaloppera när jag är ledig? De kanske struntar i det också?!

Idag slutade de helt plötsligt också att grooma åt mig. När jag kom tillbaka med Et bien stod Missi på gången, men var bara halvfärdig. Det händer ju ibland att de måste göra något akut, så jag funderade inte mer på det utan sadlade av Et bien och ställde henne under solariet. Däremot lindade jag inte av henne eftersom jag antog att någon av hästskötarna skulle dyka upp snart. Det SKA de ju göra. Sen gjorde jag Missi färdig och red därefter henne i c:a 40 minuter. När jag kom tillbaka med henne hade någon flyttat Et bien från solariet, men hon stod fortfarande med lindorna på. Dessutom var Milky, som jag skulle rida sen, inte ens framme på gången. Med andra ord fick jag än en gång göra deras jobb genom att ta hand om både Missi och stackars Et bien, samt göra i ordning Milky.

Det är inte det att jag har något emot att göra i ordning mina hästar själv. Jag erbjuder mig till och med att göra det ibland när jag vet att de har mycket annat. Men det stör mig något fruktansvärt att de inte sköter sina jobb och att det går ut över hästarna. Det stör mig också att jag jobbar hela tiden när jag är där och att jag är där c:a 10 timmar om dagen, medan de är där 8 och jobbar på halvfart, och ändå får vi i princip lika mycket betalt (jag har typ 50 euro mer i månaden). Det är kanske dags att begära löneförhöjning?!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag kan komma ner och hjälpa dig sköta hästarna:-) Kram

2011-05-11 @ 15:20:08
Postat av: Lina - Nybliven mamma och tävlingsryttare i tre grenar

Löneförhöjning, eller nya hästskötare som gör sitt jobb...

2011-05-12 @ 18:15:16
URL: http://equilina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback