Tyska affärer och matvanor

Jag förundras varenda gång jag är i en tysk mataffär över hur olika matvanorna kan se ut i två länder som trots allt ligger så pass nära varandra.
1. I Sverige finns det alltid MASSOR med mjölk på hyllorna. Här får man leta som en tok innan man hittar en liter vanlig mjölk med normal hållbarhetstid. Det enda de tycks dricka här är extremt behandlad mjölk som håller i evigheter och den är minsann inte god. Annars dricker de bubbelvatten, bläää.
2. I mjölken blandar vi ibland Oboy. Det orkar man tydligen inte göra här, för utbudet av produkter i likhet med Oboy är ytterst begränsat, samtidigt som det finns en STOR hylla med färdigblandad chokladmjölk.
3. Lösgodis... varför INTE? Idag kämpade jag mig igenom alla godishyllorna för att köpa några olika godissorter som tillsammans skulle kunna motsvara en påse med vanligt, svenskt lösgodis. Och inte var det lätt, för även det utbudet är konstigt nogt väldigt begränsat. Man skulle kunna tjäna en förmögenhet på att lansera lösgodis här och få tyskarna att tycka om det.
4. Duschkräm, existerar det bara i Sverige? Jag hittade en himla massa sorters schampo och ett par sorters balsam, men fan ingen duschkräm. Skumt? Japp!

Så, det blev ingen duschkräm (schampo får duga), tre små påsar godis (varav den ena var oätlig och den andra knappt god), en liter obehandlad mjölk som mest smakade konstgjord grädde, och en påse med chokladpulver à la Oboy som aldrig skulle haft en chans i Sverige. Men, jag överlever ändå! Michi lagar ju fantastisk lunch varje dag, så egentligen räcker det med att jag äter den - det är ändå mer än vad jag skulle ätit på en hel normal dag hemma.

Nu tittar jag på Idol live på TV4 Play, jag ÄLSKAR TV4! :D Imorgon blir det terräng med Lara, wiie!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback