Måndag

Idag har varit en bra dag! Treåringarna var fina i morse och medan jag red dem funderade jag över hur väl utbildningsskalan fungerar.
Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling
Dock skulle jag på vissa hästar vilja byta plats på lösgjordhet & stöd, t.ex. på Angie. Hittills har jag mest jobbat på takten, hon är väldigt valpig och "hopphästig" i sin gång, ffa i traven. Idag var det som om hon plötsligt hittat en lämplig travtakt för hon sökte sig framåt nedåt till ett stöd på bettet på ett mycket bättre sätt än tidigare. Men det är först när hon söker stöd på bettet som man kan få henne lösgjord, därav min ändring i utbildningsskalan. Flora däremot är ett skolexempel, hon har en naturlig riktigt bra takt i traven och när man får henne avslappnad och lösgjord kan man också rida henne fram till ett stöd i handen. I skritten och galoppen jobbar vi dock fortfarande med takten, även om hon också i galoppen ibland kommer närmare lösgjordhet och ett stöd på bettet.

Floras storasyster Lola har även hon en mycket god takt i sina gångarter, men hon har självklart kommit ett par steg längre i utbildningen. På henne kan man i vissa lägen börja fundera både på schwung, rakriktning och samling. Solferino däremot, som är lika gammal som Lola men istället syskon med Angie, är fortfarande i den grundläggande fasen av utbildningsskalan.

Nej, nog om utbildningsskalan. Idag har vi haft hovslagare till tre av de andra, så det blev ridning sent i eftermiddag istället. Och tack vare det lunch på McDonalds med världens godaste chokladkaka till efterrätt - nice! Lola kändes bättre idag än hon någonsin gjort när jag ridit henne själv hemma, så vi är förhoppningsvis på väg framåt, trots allt. Solfi fick en lugn dag eftersom hovis fick korrigera en hel del på hans hovar, som är ungefär de värsta tänkbara - platta och av dålig kvalitet. Johi fick en riktig genomkörare, efteråt hade jag ont i sittbenen av alla ställen. ^^ Michi red Lara idag eftersom jag fick ägna tre timmar åt hovslagaren, och båda två fick kämpa ordentligt. Men det blir bättre! Själv avslutade jag med Emi, som i mina ögon är HELT fantastisk! Jag är kär, helt enkelt.

Imorgon kommer mamma & pappa - wihoo! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback